zaterdag 21 juli 2018

Zaterdag 21 juli Grinnell Glacier Hike

Dag 11

Vandaag stond de Grinnell Glacier hike op de planning. Een hike naar het einde van een gletsjer, echter op de heenweg alles omhoog. Een zware maar door veel mensen ook de mooiste hike van het park genoemd. Om 8.30 uur namen we de boot bij het Many Glacier hotel voor de overtocht van Swiftcurrent Lake. Weer aan wal een klein stukje over een heuvel naar het andere meer, Lake Josephine. Ook daar een kort boottochtje naar het begin van de trail. Je kan er ook voor kiezen om helemaal langs de 2 meren te lopen. Dit is helemaal vlak maar wel een paar km extra. Aangezien het een zware trail wordt er voor gekozen om het bootje te nemen.

Het voordeel van de boot van 8:30 uur was dat je deze hike samen met een Ranger kan lopen. Je krijgt onderweg dan uitleg over de omgeving waar je loopt. Aangekomen bij aan de andere kant van Lake Josephine ging het al snel een stuk steil omhoog. Gelukkig is het niet steeds zo steil als het eerste stuk. Als snel zagen we Lake Josephine dan ook onder ons liggen.

Niet alleen de omgeving waar je in loopt is prachtig maar je kan onverwachts ook wildlife tegen komen. Onze eerste Moose deze vakantie, hij was heel dichtbij. We moesten dan ook proberen om afstand te bewaren. Deze beesten kunnen nog gevaarlijker zijn dan beren.

Ook de berggeiten waren weer aanwezig, ze liepen voor ons uit over het pad.

We bleven maar stijgen maar met genoeg water en de nodige stops is het vol te houden. We hadden ook prachtig weer, het waaide wel maar het was nooit echt koud. op een gegeven moment zag je 3 meren achter elkaar liggen. Swift Current Lake, Lake Josephine en Grinnell Lake.

Rond 12 uur waren we bij een rustplaats waar we onze lunch op konden eten. Er waren zelfs "pit" toiletten. Ik zag de route die we nog af moesten leggen en zag dat het toch nog best steil omhoog ging het laatste stukje. Ik ben toen maar iets eerder vertrokken zodat ik mijn eigen tempo kon lopen. Wat een beloning krijg je als je boven bent. WAUW!!!!

Het was genieten daar aan de voet van de gletsjer. De gletsjer vormt onderaan nu een meer, Upper Grinnell lake. Het liep al tegen 14:00 uur aan en we zouden om 16:30 uur de boot terug moeten nemen. Tijd om de wandeling naar beneden in te zetten. Dat gaat toch een stukje makkelijker dat dalen. Wat ik nog vergeet te zeggen is dat deze hike pas sinds 3 dagen helemaal open is tot de gletsjer. Daarvoor lag er nog teveel sneeuw op de trail. Wat een geluk.

Onderweg moesten we net als op de heenweg langs of beter gezegd door een waterval. Niet erg wanneer het zo warm is als deze dag. Sanne loopt dan ook helemaal door het water heen.

Ach met dit weer ben je snel weer droog. Nog een foto waar je het bootje al ziet varen. We waren prima op tijd voor de overtocht. Moe maar zeer voldaan zochten we een plaatsje in het restaurant en hebben daar goed kunnen eten. Wat een top dag met een top hike!

Morgen de langste reisdag van de vakantie. Van het motel naar Yellowstone, Mammoth Hot Springs hotel. 641 km, bijna 7 uur rijden. Het lijkt wel een vakantie naar Frankrijk.