maandag 16 juli 2018

Maandag 16 juli Jasper Columbia Icefield - the Crossing

Dag 6

Deze dag hadden we een ice walk over de Athabasca Glacier. Lang van te voren geboekt want deze wandelingen over de gletsjer zijn zeer populair. Daar kwam ik achter met boeken. Ik had liever de wandeling een dag later gehad, dat kwam beter uit met de planning. Maar goed, we mogen van geluk spreken dat we hem vandaag kunnen doen. Onderweg van Jasper naar Columbia Icefield hadden we een prachtig uitzicht over de bergen.

Er zijn 2 wandelingen onder begeleiding van een gids, 1 om 10:00 uur en 1 om 13:00 uur. Wij hadden die van 10 uur. Aangekomen onder aan de gletsjer kregen we een formulier wat we moesten ondertekenen dat alles op eigen risico was. Er werd gekeken of je goed kleding en schoenen aan had, zo niet kon je deze lenen. Het kan erg koud zijn op de gletsjer. Wij hadden een stralende dag maar waren wel voorbereid en op een paar handschoenen en een muts na voor Sjoerd waren we good tot go!

Met een groep van 12 personen en de spikes voor onder onze schoenen, gingen we op weg naar de gletsjer. Kevin was onze gids en onderweg vertelde hij van alles over de gletsjer en ook wat je wel en niet moest lopen. Het eerste stuk was een pittig stuk, steil omhoog. Al wel met een mooie Arch van ijs.

Net voordat het ijs begint spikes onder de schoenen en daar werden de eerste stappen op de gletsjer gezet.

Nadat we een stuk de gletsjer op waren stopte Kevin en hakt in het ijs. Hij gaf ieder een stuk ijs in zijn handen, dit was erg helder met luchtbellen.

Het was geweldig om langs de ijsriviertjes te lopen en Kevin wees ons de mooiste "holes" aan en liet ons één voor één kijken Wat een mooie blauwe kleuren. We waren zo'n 3 uur op het ijs en hebben ons geen moment verveeld. Zelfs Sanne vond het geweldig, het mooiste wat ze ooit gedaan had.

Op de terugweg kwamen langs een ijzeren paal in het ijs. Kevin vertelde dat deze er rond 1960 in het ijs is geboord om zo te kunnen meten hoe snel het ijs slinkt. De paal stond loodrecht. Nu staat hij wat schuiner door de beweging van het ijs. Op de paal zie je, als je goed kijkt, bovenaan een stukje gele tape. Dit is er in met omheen gedaan en stak toen net boven het ijs uit. Dan zie je hoe snel het ijs smelt in de lente/zomer.

Tegen 13 uur waren we weer terug op het parkeerterrein. Nu gingen we een stukje terug rijden tot Sunwapta Falls, dit hebben we vanmorgen over moeten slaan omdat we zo vroeg bij Columbia Icefield moesten zijn. Eerst een lekkere picknick en toen een glimp van de mooie waterval.

Nog een stuk verder op de Icefield Parkway en wat zagen we...… juist, verkeer langs de weg dan moet er wildlife te zien zijn.

Yes! Onze eerste beer, wie weet is dit meteen ook de laatste die we zien.
Onderweg nog mooie uitzichten en toen kwamen we toch echt aan bij onze overnachtingsplek. The Crossing Resort, halverwege Jasper - Banff. We hadden allemaal niet zo'n puf meer dus we hebben ook niets meer ondernomen. Morgen weer een dag.