vrijdag 3 augustus 2018

Vrijdag 3 augustus Vancouver Island

Dag 24

Vandaag was onze laatste hele dag van de vakantie. Vanuit Port Angeles vertrokken we met de veeboot naar Victoria. Vroeg op, we moesten namelijk al om 7:15 uur bij de terminal staan. Ach ja je moet er iets voor over hebben wanneer je de eerste veerboot wil nemen.

Aangekomen in Victoria hadden we geen zin om in een grote stad te verblijven dus zijn we Victoria meteen weer uit gereden. Velen zullen nu zeggen jammer maar wie weet komen we hier nog eens terug.

De eerste stop was in het plaatsje Duncan. In het historische gedeelte vind je vele totempalen. Met gele voetstappen op het trottoir kun je de route volgen.

Het was nog behoorlijk warm en na een paar totempalen heb je het wel gezien. Niet dat ze niet mooi zijn maar het was te warm om door het stadje te lopen.

Het volgende stadje waar we stopten was het plaatsje Chemainus. Eigenlijk net als Duncan een route met de gele voetjes door het oude gedeelte van deze kustplaats. Echter vonden wij deze plaats leuker. De gele voetjes bracht je langs de mooiste muurschilderingen.

Chemainus stamt uit het jaar 1858. De naam stamt af van het woord Tsa-meeun-is, wat in het Indiaans ‘Gebroken Borst’ Om de economie een boost te geven heeft men in de jaren tachtig het lumineuze plan bedacht om verschillende kunstenaars muurschilderingen in het dorp aan te laten brengen. Deze ‘Chemainus Murals‘ beelden verschillende elementen uit de geschiedenis van het dorp en Vancouver Island uit. Hiermee is een enorme toeristische magneet ontstaan die jaarlijks enkele honderdduizenden bezoekers naar Chemainus trekt.

Gewoon een erg leuk plaatsje aan het water met leuke winkeltjes. Teveel muurschilderingen om ze hier allemaal te plaatsen. Als je in de buurt bent gewoon even langs gaan, krijg je geen spijt van.

Oh ja deze kom je overal tegen in Amerika en Canada, zo gaan ze hier op vakantie. Grote camper en daar achter kleine auto. (vast er aan)

Door naar Nanaimo voor de oversteek terug naar Vancouver. Het plan was eerst om pas later terug te gaan maar Sanne had van haar tante (bedankt Irma) gehoord dat dicht bij ons laatste hotel de wijk Steveston is waar ze één van haar favoriete series hebben opgenomen, Storybrooke. Daarom hebben we eerder de veerboot genomen en konden we daar nog even langs. De overtocht duurde 2 uur en we hebben aan boord gegeten, tijd genoeg.

Onze auto tweede rij, tweede van links. Dit betekend snel van de boot af op naar Storybrooke.

Zo kwam er een einde aan onze laatste dag in Canada. Op naar het hotel, auto leeg, afval weg en koffers pakken. Morgen een lange reisdag. Tot de volgende keer.